lauantai 22. marraskuuta 2014

Kaksin onkin nyt nelin

Terveppä vaan!

Saatiin eilen seuraa Juhasta ja Hennasta. Hurjat olivat matkustaneet kolme päivää. Ensin lennot Arlandan kautta Bangkokiin, siitä junalla Vientianeen ja bussilla Vangvieniin, josta edelleen Luang Prabangiin. Olivat kyllä eilen hieman väsyneitä eikä mikään ihme :D.

Eilen aamiaisen jälkeen vaihdettiin guest housea tähän halvempaan. Saatiin myös Juhalle ja Hennalle tästä huone, joten täällä sitten majaillaan kimpassa.

Aamupalaa namm...

Eilen pienen levon jälkeen käytiin vähän ihmettelemässä paikallisia markkinoita, mistä ihmiset hankkivat lähes kaiken. Eksoottisimmasta päästä olivat ehkä elävät rupikonnat saavissa ja epämääräinen ja erittäin kamalalta haiseva kuivattujokuliha (ehkä kala?).

Sammakonreisiä, nam!
Ruokaa ja kaikkea muuta

Illalla nautittiin olutta Mekong-joen rannalla ja kierreltiin iltamarkkinoita sekä käytiin nauttimasta Laoslaisesta yrttihöyrysaunasta. Sauna oli tosi kiva ja kuuma! Ihan sai suomimuijakin hikoilla kunnolla. Saunan jälkeen otettiin vielä vähän hierontaa, mutta se ei ollut kummoista. Illalla ruokailtiin jälleen pahamaineisessa buffetissa. Päätettiin myös tänään mennä katsomaan turistioppaan suosittelemia vesiputouksia. Aamulla Olalla oli vähän masuvaivaa, joten se jäi hotellille makailemaan, kun me muut lähdettiin vesiputouksille. Tuk tuk kustansi kolmeen pekkaan 150 000 eli noin 15 euroa. Melko tyyristä, mutta oli sinne matkaakin noin 30 kilometriä. Matkalla ajeltiin riisipeltojen ohi, joilla ihmiset viikatteilla niittivät viljaa. Se on sitä käsityötä.

Perillä tuk tuk kuski heitti meille vähän yllättäen aikarajan, 2 tuntia tai hinta nousee. Olisi pitänyt sopia aika hinnan kanssa samaan syssyyn, niin ei olisi tullut taas tälläistäkin yllätystä. Putoukset olivat upeat. Hienoimmat, mitä on koko reissussa nähty. Vesi oli turkoosia ja kylmää. Kiivettiin putousten päälle melkoista extremereittiä. Onneksi olin valinnut vaelluskengät jalkaan.

Mageet putoukset
Näkymä putousten huipulta

Alhaalla Juha ja Henna pulahtivat uimaan turkoosiin altaaseen jonka jälkeen suunnistettiin takaisin tuk tukille. Aikaa jäi ehkä minuutti.

Kylmää!!!

Tuk tukilla huristeltiin takaisin kaupunkiin tsekkaamaan Olaa, joka voi jo paremmin. Ola ei kuitenkaan ollut nälkäinen, joten lähdettiin kolmistaan lounastamaan kylälle. Lounaan jälkeen kiivettiin uudestaan Mount Phousy -vuorelle. Elina osti vuorenrinteeltä pienen korin, jossa oli kaksi pienenpientä lintua. Linnut tuli vapauttaa ylhäällä. Tämä tuo paikallisten mukaan hyvää onnea.

Tsirp tsirp
Vaan tyhjä kori jäi...

Lintujen vapautuksen jälkeen lähdettiin laskeutumaan alas päin. Juha lähti tästä viemään Olalle ruokaa ja Elina ja Henna jäivät vielä vähän kiertelemään night marketia, josta löytyikin Hennalle kiva, käsintehty mekko.

Huomenna mennään kiertelemään muutama temppeli, sekä käydään hieronnassa. Ylihuomenna jatketaan matkaa kohti Vang Viengiä, jossa luvassa muun muassa tubingia, eli joenlaskua raktorin renkaan sisäkumilla, saletisti hauskaa! Majoituksenkin varasin meille ja nyt onkin sitten vuorossa koko reissun halvin huone, 6 euroa/yö. Tuolla saa oman kylpyhuoneen ja lämpimän suihkun. Saas nähdä millaseen loukkoon joudutaan. Tuolla hinnalla tosin kestääkin jo melkein mitä vaan.

Pahoittelut tekstin tönköstä laadusta tänään, mutta guest housen pihalla kukkokiekuuta huutaneet kiljukaulat pitivät kirjoittajan melko tehokkaasti hereillä viime yönä, joten ei oikein järki juokse. Korvatulpilla ensi yöhön!