sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Cairns ja lomaa lomailusta

Moi kaikki!

Nyt on matkan ensimmäinen suunniteltu määränpää saavutettu ja sen kunniaksi ollaan otettu lomaa lomailusta ja asuttu hotellissa<3.

Viikko on vierähtänyt edellisestä kirjoituksesta ja paljon on ehtinyt tapahtua. Inghamista ajettiin Mission Beachille, jossa vietettiin pari päivää ja yksi yö. Käytiin taas kävelemässä muutama bush walk ja törmättiin muun muassa reissun isoimpaan hämähäkkiin. Jalkoineen järkäle oli nyrkin kokoinen (mutta ei juurikaan myrkyllinen, joten ei vaaraa). Samanlaisia hämähäkkejä nähtiin reitin varrella useita, mutta muut oli hieman pienempiä.

Tää veijari oli nyrkin kokoinen
Mission Beach

Toinen kävelylenkki sisälsi puskan lisäksi upeita rantamaisemia. Törmättiin matkalla kummallisiin sontakasoihin, joita oli paljon. Tietääkö joku mitä nää on?

Ranta täynnä kakkakasoja

Mission Beachiltä ajettiin Innisfailin kautta hieman sisämaahan päin ja käytiin kurkkailemassa upeita vesiputouksia ja vuoristomaisemia. Sieltä löytyi myös jättäiläismäinen viikunapuu. Yöpaikka löydettiin pienen pienestä kylästä, Yungaburrasta.

Jättiläispuu

ja näin se on syntynyt

Yungaburrassa hostelli, jonka pihalla majailtiin oli ihana. Tosi kodikas ja ihmiset siellä oli  ihania. Käytiin myös yöllisellä kanoottiretkellä, jossa pongailtiin paikallisia elukoita. Nähtiin opossumeita, pelikaaneja (joista yksi lensi suoraan Olan naamaan), lepakoita ja käärme sekä kuultiin monia muita. Reissun kohokohta oli yrittää pongata puukenguru, joka on melko harvinainen elukka. Koko Queenslandissa niitä on vain noin 1000 yksilöä. Ei oltu tämän suhteen onnekkaita ja kenguru jäi näkemättä. Ollaan kuitenkin nähty niitä eläintarhassa, joten tiedetään minkä näköinen kaveri on kyseessä.

Yöllisen seikkailun ja mukavan hostellin lisäksi Yungaburrasta löytyi ihana pieni retrokahvila, jossa käytiin nautiskelemassa pannullinen teetä.

Hostelli oli pieni ja kodikas

Tää kaveri jäi näkemättä :( (kuvan tarjosi Google)

Yungaburran retrokahvila

Seuraavana päivänä ajeltiin Yungaburrasta muutama kymmenen kilometriä Mareebaan, jossa meidän oli tarkoitus mennä kierrokselle kahviplantaasille. Onnettomien sattumusten summana se jäi kuitenkin väliin. Ensin ymmärrettiin kellonaika väärin, sitten Google navigator ohjasi meidät aivan väärään paikkaan ja loppuviimein kun päästiin perille kello neljä meille kerrottiin, että aukioloajat olivat juuri muuttuneet ja viimeinen opastettu kierros meni neljän sijasta kolmelta. Great, just great. Pettyneinä jäätiin kuitenkin juomaan plantaasille kahvit ja miettimään meidän seuraavaa siirtoa. Kahvia hörppiessämme seuraan liittyi pieni lintu, jolla oli kovasti asiaa. Se tuli ihan viereen ja Olli sai jopa silittää sen untuvaista selkää.

Kyllä sillä oikeasti oli kaksi jalkaa.

Kahvin juonnin jälkeen "hiukkasen" turhautuneina palattiin Mareebaan ja kurvailtiin paikalliseen Drive In -elokuvateatteriin. Elokuvan hinnalla sai myös leiriytyä paikalle yöksi. Ohjelmistossa oli Spiderman 2 ja Robocop. Näistä jälkimmäinen oli enemmän meidän makuun. Spidermanissa oli liikaa ihQulälly romantiikkaa, jonka faneja ei kumpikaan olla.

Panamiño elokuvissa

Launtaina päätettiin antaa kahviplantaasille toinen tilaisuus ja tällä kertaa jopa onnistuttiin pääsemään kierrokselle. Maisteltiin kahvimarjoja, jotka on yllättävää kyllä makeita ja kuultiin miten kahvi kerätään, kuoritaan, kuivataan ja paahdetaan. Marjasta täytyy ensin poistaa monta kerrosta, ennen kun päästään käsiksi itse kahvipapuun. Maistettiin myös plantaasin omaa kahvia ja kahvilikööriä, joka oli hyvää, mutta kallista (40 taalaa pullo).

Lauantaiksi oltiin lisäksi varattu hotelli Cairnsista ja kahvin maisteluiden jälkeen kurvailtiin sinne. Hotelli on reilun parin kilsan päästä keskustasta ja täällä on ilmainen parkkipaikka, sekä wifi. Hotelleja selatessani tein kumman huomion: täällä ei ole mitenkään tavallista tarjota hotellilla aamupalaa. Tämä teki hotellin valitsemisesta melkoisen haastavaa, sillä aamupala oli yksi tärkeimmistä kriteereistä :D. Haluttiin nimittäin mennä valmiiseen pöytään syömään edes nyt, sillä normaalisti jokainen aamu alkaa kaasuhellan ja -pullon kaivamisella laatikosta, pöydän kasauksella ja puuron keitolla. Olisi ihanaa kun ei tarvitsisi kun kävellä valmiiseen pöytään. Tässä hotellissa aamupala valitaan etukäteen 4 eri vaihtoehdosta, jotka sitten tuodaan pöytään ilmoitettuna ajankohtana. Nämä kaksi aamua, kun tässä ollaan oltu, on aamupala ollut tosi jees.

Cairns vaikuttaa ihan kivalle lomakaupungille näin parin päivän kokemuksella. Tuttavaperhe Jervis Baystä oli täällä kanssa nyt lomalla, joten ollaan saatu seuraa Anusta, Karista ja lapsista. Toissapäivänä käytiin syömässä Anun syntymäpäiväillallinen ja eilen äitienpäivälounas. Lounaan lisäksi eilen kierreltiin vähän kaupungilla ja varattiin huomiselle snorklausreissu suurelle valliriutalle. Hintaa reissulle tuli 120 taalaa per nenä, mutta ajateltiin, että suuri valliriutta on yksi niistä asioista, mitä halutaan nähdä täällä.

Tänne huomenna polskimaan! (kuvan tarjosi Google)

AINIIN! ennen Yungaburraan menoa käytiin yhden lammikon rannalla pongailemassa vesinokkaeläintä, eli Väpää ja onnistuttiin näkemään muutama väpä polskimassa lammessa. Ne on oikeasti tosi pieniä. Paljon pienempiä kuin luulisi. Ja nopeita kanssa. Ei toivoakaan, että saisi esim. kuvan napattua. Yungaburrassa oli myös Väpänpongailupaikka, mutta siellä ei onnistuttu näkemään muuta kun kilpikonnia.

Ola bongailee Väpää

Hotellissa asutaan vielä yksi yö ja huomisen snorklailun jälkeen jätetään varmaan Cairns taakse ainakin toistaiseksi. Nyt jaksaa taas muutaman hetken kokkailla itse aamupalaa :).